In Nederland zijn ongeveer 380 stations waar dagelijks volop gebruik van wordt gemaakt. Op de grootste 20 stations van Nederland komen dagelijks 1,7 miljoen station bezoekers. Het gaat hier voor het grootste deel om mensen die naar hun werk gaan of studenten die naar school gaan. Maar er zijn ook veel mensen die anderen gaan bezoeken of zomaar een dagje op pad gaan met de trein.
10 grootste stations van Nederland
De 10 grootste stations van Nederland zijn hier voor je op een rijtje gezet:
10. ‘s-Hertogenbosch met per dag ruim 42.000 bezoekers.
‘s-Hertogenbosch behoort ook tot de drukste stations in Nederland. Er kan vanaf hier over worden gestapt naar veel andere treinen, zoals de Intercity of de Sprinter. Het station van ’s-Hertogenbosch heeft een bewaakte fietsenstalling en er zijn ook onbewaakte fietsenstallingen te vinden. Ook vind je hier betaalde parkeerterreinen voor auto’s, een treintaxistandplaats en een busstation met negen perrons voor stad- en streekbussen.
9. Amersfoort met per dag ruim 75.000 bezoekers.
Amersfoort is een groot station in Nederland, er maken ruim 75.000 bezoekers per dag gebruik van. Het station is dan ook een belangrijk punt voor mensen die tussen de Randstad en Noord/Oost Nederland moeten reizen voor zowel studie als werk.
8. Den Haag HS met per dag ruim 78.000 bezoekers.
Den Haag HS is een authentiek station dat afstamt uit het jaar 1843. In 1989 is er een grote brand geweest in het station, waardoor een groot deel verloren is gegaan door brandstichting. Alles is weer in oorspronkelijke staat hersteld, waardoor het nu weer optimaal in gebruik kan worden genomen.
7. Amsterdam Sloterdijk met per dag ruim 85.000 bezoekers.
Amsterdam Sloterdijk heeft per dag ruim 85.000 bezoekers, met name zakelijke reizigers en studenten. Het is een populaire bestemming, omdat je hier gemakkelijk over kunt stappen, er zijn in totaal tien perronsporen.
6. Arnhem met per dag ruim 90.000 bezoekers.
Arnhem is een heel belangrijk station met name voor de mensen in Gelderland. Er is een grote verbouwing geweest binnen het station, zodat er nog meer treinverkeer mogelijk is in deze stad.
Ikzelf persoonlijk vindt de stations van Eindhoven en Tilburg anders nogal klein van opzet en het verbreden van de voetgangerstunnels, aanbrengen van liften en nieuwe roltrappen en meer winkels lossen de groei van de treinreizigers totaal niet op. Zo staat op deze lijst alleen niet het station van Breda afgebeeld dat een vrij groot oppervlak heeft maar ontzettend veel lekt en waar er steeds maar stenen vanaf vallen.
Het huidige station van ‘s-Hertogenbosch heeft alleen in de voetgangersbrug nog voldoende ruimte voor de treinreizigers, daarbij een levensgevaarlijk en krap voorplein waar iedereen elkaar letterlijk voor de sokken loopt of rijdt, het eerste perron wordt totaal verwaarloosd en nauwelijks gebruikt en het station kost jaarlijks kapitalen aan renovaties.
Amsterdam Centraal is zelfs ook al veel te klein geworden voor de vele honderdduizenden treinreizigers en wat men daar tegenwoordig aan oudheid wil terugbrengen in het interieur is totaal onverenigbaar met de moderne rotzooi die ze al tijdenlang in meer dan 50% van het station stopten. Daarbij worden soortgelijke monumentale stations letterlijk overschaduwd door allerlei moderne kantoorgebouwen eromheen die veel groter en hoger zijn.
Op basis waarvan zijn deze cijfers gebaseerd?
Waar is die van Zwolle, die heeft 80k per dag.
Het station van Breda zou eveneens tot de grootste stations in Nederland kunnen worden gerekend ofschoon het een spookperron heeft en bijna van ellende uit elkaar valt door loslatende stenen!
Station Schiphol ontbreekt in de lijst.
Waar is Den haag Centraal?
Raar lijstje, volgens opgave NS heeft UTRECHT Centraal de meeste gebruikers…
Het is buiten dat met 22 perons de grootste.