Grootste online supermarkten – Steeds meer Nederlanders bestellen hun boodschappen online in de afgelopen jaren. De Nederlandse online supermarkten maken een explosieve groei door. Naast nieuwe bedrijven zoals Hello Fresh zijn er ook steeds meer traditionele supermarkten overgestapt naar een online verkoopkanaal. In dit artikel hebben wij de 10 grootste online supermarkten in Nederland gerangschikt, op basis van omzet. Cijfers zijn afkomstig van de databank Distrifood Dynamics. Zij voeren onderzoek uit onder ongeveer 5000 Nederlandse supermarkten.
Inhoudsopgave
10. Plus – Online Supermarkt
9. Spare Rib Express – Fastfood
8. Wijnvoordeel – Online slijter
7. Domino’s Pizza – Fastfood
6. New York Pizza – Fastfood
5. Zooplus – Dierenvoeding
4. Nespresso – Koffie
3. Jumbo – Online Supermarkt
2. Hellofresh – Maaltijden
1. Albert Heijn Online – Online Supermarkt
10. Plus
We trappen deze lijst af met de supermarktketen Plus. Bij Plus kunnen consumenten boodschappen bestellen en zowel afhalen als thuis laten bezorgen. Een van de voordelen van bestellen bij de Plus is, is dat het minimale bezorgbedrag laag is (25 euro). Plus heeft een omzet van 12,5 miljoen en staat hiermee op de tiende plek.
9. Spare Rib Express
Bijna iedereen houdt er (op z’n tijd) wel van; Spare Ribs. Voor mensen die geen zin hebben om de deur uit te gaan, is er de Spare Rib Express. Spare Rib Express levert in tientallen Nederlandse steden Spare Ribs. In 1992 werd in Amsterdam de eerste Spare Rib Express geopend. De winkel liep goed en bleek uitstekend geschikt voor een franchiseformule. Momenteel zijn er in heel Nederland zo’n 30 vestigingen te vinden. Spare Rib Express heeft een omzet van 14 miljoen.
8. Wijnvoordeel
Je kan tegenwoordig alles thuis laten bezorgen, dus ook alcoholische versnaperingen zoals wijn. Dankzij wijnvoordeel hoef je niet meer langs de slijterij voor wijn, maar kan je gewoon vanaf de bank je Chardonnay en Merlot bestellen. Wijnvoordeel kenmerkt zich door lage prijzen en scherpe aanbiedingen. Wijnvoordeel heeft een omzet van 28 miljoen en staat daarmee op plek 8.
7. Domino’s pizza
Met meer dan 200 vestigingen in Nederland is Domino’s een zeer grote speler op het gebied van (online) foodverkopers. Met een omzet van 36 miljoen staat Domino’s op plek 7 in deze top 10. Domino’s experimenteert veel met nieuwe manieren van bestellen en bezorgen. Zo kan er sinds 2014 eenvoudig via GPS-locatie worden besteld. Op deze manier kan je dus ook pizza laten bezorgen als je in het park zit. De meest opvallende innovatie van Domino’s is waarschijnlijk de bezorgrobot. Dit is een zelfrijdende robot die pizza’s kan bezorgen – een primeur in Europa.
6. New York Pizza
De grote andere pizzaketen is natuurlijk New York Pizza, die met een omzet van 52 miljoen op plek 6 staat. New York Pizza verkoopt tegenwoordig niet alleen pizza’s, maar ook hamburgers. New York pizza is – zoals de naam wel doet vermoeden – niet Amerikaans, maar Nederlands. Sinds de oprichting in 1993 zijn er meer dan 125 vestigingen geopend.
5. Zooplus – 54 miljoen
Onze beste niet-menselijke vrienden – huisdieren – verdienen natuurlijk het beste. Zooplus is een online dierenwinkel die meer dan 8000 producten aanbiedt op het gebied van huisdieren. Deze webshop is opgericht in 1999 in Duitsland. Inmiddels worden producten in 28 landen geleverd, waaronder Nederland. Zooplus heeft een omzet van 54 miljoen, en staat daarmee op plek 5 van de grootste online supermarkten & foodverkopers.
4. Nespresso – 65 miljoen
Een revolutie op het gebied van koffie, zo kan Nespresso het beste worden omschreven. Vroeger werd koffie over het algemeen gezet met behulp van een filter. Koffiezetten duurt relatief lang met deze methode, en filterkoffie wordt door velen gezien als minder lekker. Het systeem van Nespresso bood hierop uitkomst; koffie kan per kop worden gezet en de smaak van de koffie wordt door velen als lekkerder ervaren dan bijvoorbeeld Senseokoffie. Nespresso verkoopt en bezorgt zelf de koffiecapsules. Daarmee behalen ze een omzet van 65 miljoen.
3. Jumbo – 70 miljoen (supermarkt)
De op een na grootste supermarktketen van Nederland staat op plek 3 in deze top 10, met een omzet van 70 miljoen. Eind 2014 begon Jumbo met een bezorgservice. Klanten kunnen via internet boodschappen bestellen en vervolgens ophalen bij een Pick Up Point. Later heeft Jumbo als extra dienst aangeboden dat de boodschappen thuis worden bezorgd (”tot in de keuken”).
2. HelloFresh – 75 miljoen
Het in 2011 opgerichte Duitse “HelloFresh” staat op plek 2 in de top 10 van de grootste online supermarkten en foodverkopers, met een omzet van 75 miljoen. HelloFresh verkoopt maaltijdboxen, die wekelijks worden thuisbezorgd. Op deze manier kunnen mensen gezond zelf thuis koken, maar besparen ze een hoop tijd omdat ze geen boodschappen hoeven te doen. Het concept sloeg enorm goed aan in de markt, en is marktleider op het gebied van maaltijdboxen.
1. Albert Heijn Online – 300 miljoen
Met kop en schouders steek de Albert Heijn boven de andere online supermarkten en foodverkoperes uit met een omzet van 300 miljoen. Albert Heijn is de grootste supermarktketen van Nederland en was er op het gebied van online boodschappen al vroeg bij. Al in 1987 experimenteerde de Albert Heijn met het bezorgen van boodschappen in Nederland, bijvoorbeeld door middel van fax of telefoon. In 1999 werd de ”Albert Heijn Thuisservice” opgezet, wat later “Albert.nl” werd. Het bleek een groot succes, en door de jaren heen werd het bezorggebied steeds groter. Momenteel kan 67% van de Nederlandse huishoudens worden bereikt.
Doe jij boodschappen bij online supermarkten?
Heb jij ervaringen met het doen van online boodschappen? Deel jouw verhaal onderaan dit artikel.
0 Reacties