10 Tips om te starten met ondernemen


Starten met ondernemen | Heb jij een geweldig idee en denk jij de markt te kunnen veroveren? Dan is het wellicht tijd om je eigen bedrijf te beginnen en deze droom werkelijkheid te laten worden. In dit artikel delen we 10 concrete tips om te starten met jouw onderneming. Denk hierbij aan;

– Het verbeteren van jouw bedrijfsplan
– Het vinden, winnen en behouden van klanten
– De juiste motivatie vinden om aan je eigen onderneming te werken

Tips om te starten met ondernemen

Nr.Onderwerp
10.Bekijk alles wat je doet vanuit de ogen van de klant
9.Ontwikkel een goede website
8.Vertel jouw persoonlijke verhaal
7.Kom uit je comfort zone
6.Stel en track SMART doelstellingen
5.Plan je agenda goed in
4.Jouw ideeën presenteren in een podcast
3.Sparren met andere ondernemers
2.Discipline en de juiste mindset aanleren
1.Social media inzetten om online klanten te vinden

10. Bekijk alles wat je doet vanuit de ogen van de klant

Het klinkt simpel maar veel ondernemers maken de fout door hun eigen creaties niet kritisch te bekijken. Als ondernemer ken je jouw bedrijf en gedachtes als geen ander maar komen deze ideeën ook duidelijk over op de consument? Probeer bij het; schrijven van je websteksten, maken van je social content en het opstellen van je productomschrijving altijd kritisch te kijken naar het eindresultaat. Nog beter is om een kennis of vriend mee te laten kijken en zijn/haar mening uit te vragen.

9. Ontwikkel een goede website

Potentiële klanten bezoeken vaak je website voordat zij beslissen om klant te worden. Het is dus van groot belang om je website goed in te richten. Gebruik heldere teksten, leg je propositie goed uit en probeer de drempel om klant te worden zo laag mogelijk te leggen. Verder kan je verleidingselementen van Cialdini toepassen om nog meer websitebezoekers om te zetten naar een klant. Speel bijvoorbeeld met social proof (reviews), schaarste, sympathie en autoriteit.

8. Vertel jouw persoonlijke verhaal

Als je kan kiezen uit 10 bedrijven waarbij één bedrijf bij jou een persoonlijke connectie oproept dan is de keuze simpel. Probeer dus altijd jouw persoonlijke verhaal te vertellen aan potentiële klanten. Wees eerlijk en vertel waarom jij met je eigen bedrijf bent begonnen en wat je wilt bereiken. Een persoonlijk inkijkje delen op social media zorgt voor meer vertrouwen en kan je de gunfactor opleveren. Dit is vooral een handige tip voor startende ondernemers die een dienst willen leveren.

7. Kom uit je comfort zone

Als ondernemer moet je soms activiteiten oppakken die spannend zijn. Denk hierbij aan het spreken tijdens een podcast, geven van een presentatie aan een zaal vol onbekenden of het opbellen van potentiële klanten. Probeer jezelf uit deze comfort zone te plaatsen en leer met deze angsten om te gaan. Weet je dat er een onderdeel is waar je niet zo sterk in bent? Probeer jezelf dan online te trainen op dit onderdeel. Zo zijn er op YouTube veel video’s te vinden waarin coaches uitleggen hoe je beter kan presenteren.

6. Stel en track SMART doelstellingen

De enige manier om succesvol te ondernemen is om te werken met SMART doelstellingen. SMART wilt zeggen dat je doelstellingen concreet en meetbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld je doelstellinen per kwartaal opstellen en deze evalueren. Het moet direct duidelijk zijn of je de doelstellingen hebt behaald of niet. Door elke week naar je doelstellingen te kijken weet je of je on-track ligt of dat je op een bepaalt onderwerp extra tijd moet investeren (bijvoobeeld sales). Plaats je doelstellingen in een Excel of Google Docs bestand.

5. Plan je agenda goed in

Je hebt maar beperkt de tijd om je doelstellingen te bereiken. Het is daarom belangrijk om zuinig met je tijd om te gaan. Als ondernemer werk je vaak aan verschillende onderdelen van je bedrijf. Zo moet je bijvoorbeeld tijd investeren in; product-ontwikkeling, marketing, communicatie en financiën. Probeer voor jezelf blokken in je agenda te plaatsen per onderdeel. Het kan ook helpen om bepaalde dagen te reserveren voor afspraken en de overige dagen te gebruiken voor geconcentreerd werk. Een handig boekje om je agenda goed mee te leren plannen is het managementboekje GRIP van Rick Pastoor.

4. Jouw ideeën presenteren in een podcast

Als beginnend ondernemer is het belangrijk dat veel mensen weten van jouw bestaan. Dit levert je niet alleen potentiële klanten op maar ook eventuele zakenpartners en een groter professioneel netwerk. Het delen van jouw ideeën in een podcast is een manier om via een bestaand netwerk jouw bedrijf te presenteren. Vaak kan je gemakkelijk in contact komen met een pocast maker via LinkedIn. Ook kan je gebruik maken van het nieuwe platform Clubhouse.

3. Sparren met andere ondernemers

Het kan heel zinvol zijn om jouw ideeën en plannen te bespreken met andere ondernemers. Online zijn er verschillende fora te vinden zoals Higherlevel waarbij je problemen kan voorleggen bij mede-ondernemers. Ook zijn er op lokaal en landelijk niveau verschillende ondernemersverenigingen actief waar jij je bij kan aansluiten. Je kan ook ervaringsverhalen van ondernemers volgen via het internet. Een voorbeeld is de podcast ‘The Young Ones‘. In deze podcast gaat host Sander Timmermans in gesprek met jonge succesvolle ondernemers. Tijdens deze gesprekken gaat het o.a. over de valkuilen binnen het ondernemerschap. Ook worden er veel handige tips gedeeld.

2. Discipline en de juiste mindset aanleren

Veel jonge ondernemers beginnen met vol goede moed en zijn niet opgewassen tegen tegenslag. Het is dus van groot belang om de juiste discipline en mindset aan te leren. Stop niet direct zodra het resultaat van jouw onderneming tegenvalt. Probeer te leren van fouten en deze lessen om te zetten in een nog beter businessplan. Veel succesvolle ondernemers hebben in het verleden te maken gehad met slecht presterende ondernemingen en soms zelfs een faisselement. Probeer dus niet op te geven en blijf tijd investeren in jouw droom.

1. Social media inzetten om online klanten te vinden

Social Media is uitermate geschikt om jouw nieuwe onderneming te delen met een groot publiek. Probeer een sterke contentstrategie op te stellen waarin je jouw persoonlijke verhaal weet over te brengen op geïnteresseerden. Leer welke content het beste werkt en ga de dialoog aan met je volgers. Na het experimenteren met verschillende type content zul je zien dat je een groter bereik gaat creëren op kanalen als; Instagram, Facebook en Tiktok.

Nog meer handige bronnen voor startende ondernemers

10 inspirerende Netflix films voor ondernemers
De 10 beste managementboeken van 2020
Young Ones de podcast

©Omslagfoto – Dragons’ Den’


0 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *